На свежем ваздуху са... Љиљана Ћинкул - Отисак времена (о Графичком колективу)

Отисак времена (о Графичком колективу)

 

Уторак, 27. новембра 2018. у 19ч

 

Графички колектив је јединствена институција која се првенствено посветила промоцији графичке уметности али је у својој веома отвореној програмској оријентацији одиграла (и игра) лидерску улогу у издвајању појава на савременој ликовној сцени. Основан 1949. године (прва генерација школованих графичара), Колектив је убрзо постао водећи уметнички центар који као медијатор критичког промишљања о појавама у уметности окупља уметнике, историчаре уметности, критичаре, књижевнике… Као дебатни клуб ин виво постао је активни чинилац у формирању и брушењу критеријума, укуса, професионалне етике, својеврсни центар за колегијалну подршку и размену информација. Својим професионалним галеријским програмом, развијеним везама са уметницима и галеријама у земљи и свету, временом се потврђивао и професионални углед Графичког колектива и његове галерије.

Може се рећи да је историја савремене југословенске графике и дела савремене уметности неодвојива од историје Графичког колектива. Интензивна излагачка активност (преко 20 изложби годишње), Колекција (преко 4000 графика), издавање публикација, графичких мапа, малих монографија графичара, АРТА, изложбе у иностранству и изложбе иностраних уметника у Графичком колективу (Шагал, Дали, Вазарели, Мадервел, Андерле, Бруновски…) савремене енглеске, јапанске, пољске, канадске… графике део је аутентичне историје ове куће.

Врата графичког колектива отворена су за све уметничке појаве, покрете, експерименте. Први хепенинг у Београду (почетком 60-их година) одржан је у Графичком колективу.

Ентузијазам оснивача који су покренули живот ове куће траје до данас несмањеним интензитетом.

Нажалост данас, крајем новембра 2018, Графички колектив је у алармантној ситуацији јер је губитком галеријског простора у процесу реституције (и продаје) доведен у питање даљи опстанак ове Куће, култног места које је одавно постало синоним за дух иновативног, савременог и смелог критичког мишљења.

Велика подршка уметника И пријатеља Графичког колектива (преко 3000) који су подржали петицију за опстанак током месеци, свакако представљају потврду видљивог и виталног професионалног идентитета и интегритета током вишедеценијског деловања.

Наше уточиште је тренутно на Косанчићевом венцу 19. Соба, некад атеље сликара Николе Граовца и његове супруге, вајарке Радмиле. У том малом простору је наша архива, документа, део Колекције. Пишемо писма, разговарамо и чекамо већ четири месеца одговор из Министарства културе Републике Србије.

Данас је Галерија Графичког колектива у покрету, мигрант; нашом изложбом Мале графику бићемо гости у галерија Ремонт од 18. децембра. Чувамо достојанство професије И нашу културну мисију.

А идуће, 2019. обележавамо 70 година деловања Графичког колектива. 

Упркос променама стила живота и нестабилних критеријума када имати побеђује бити - верујемо да је грађанско васпитање, култура, укус, мера и витална традиција императив времена као (и) КУЛТУРА без које нема опстанка; сетимо се и Черчилових речи којима је бранио британску културу тешких ратних година. Јер, ствар је човекове добре воље и разумевања, па и данашња студија случаја Графичког колектива.

( аутор Љиљана Ћинкул)

 

Љиљана Ћинкул је дипломирала 1976. историју уметности на Филозофском факултету у Београду. Ликовну критику и текстове из области ликовне уметности објављује од 1977. Сарађивала у часописима Градина, Уметност, Књижевна реч. Сарадник је Трећег програма Радио Београда. Ликовни критичар листа Политика.

Члан: УЛУПУДС-а и AICA– Internacional association of art critics.

 

Кустос/уредник програма у Графичком колективу од 1981. где је реализовала самосталне, групне и монографске изложбе домаћих и страних аутора; уредник издавачке делатности Графичког колектива –каталози, књиге, графичке мапе, часопис Круг, мале монографије графичара...

 

Аутор монографске студије о графичком опусу Стојана Ћелића,1985; студија Актуелности у графици деведесетих година, зборник Уметност на крају века,1998; књига Чувар и уметничке тајне - публикован избор ауторских текстова, Clio2002; Стојан Ћелић, графике и цртежи, монографска студија, Zepter Book World, 2008; у монографији Василије Поповић Цицо (1914-1962), По(р)уке времена, О графичком дизајну Василије Поповић Цица (94-118), Београд, 2012;  Отисак времена – историја у току, Награда Велики печат 1963-2014, поводом 65 година Графичког колектива, уводна студија и уредник публикације, Београд, 2014.

 

Аутор студијских текстова и ауторских изложби у земљи и иностранству, предговора, рецензија и промоција, критика и осврта; учествовала на конференцијама, семинарима, разговорима, трибинама и у селекционим комисијама и жиријима у земљи и иностранству.

 

Награде: УЛУПУДС-а за стваралачке резултате у 1985, 1993, 1996, 2002, 2008; признање за допринос графици на 2. Бијеналу графике Београд ’92; годишња премија Секретаријата за културу Београда за изложбу Изазов линогравуре, 1993; награда за ликовну критику Лазар Трифуновић, 1994; награда УЛУПУДС-а за животно дело, 2014.