ДЕМАСКИРАЊЕ - самостална изложба Андреe Драмићанин
Понедељак, 7. децембар 2015. у 19 сати
Галерија Степениште
Шуматовачка 122, Београд
Андреа Драмићанин је рођена 1990. године у Београду. Завршила је Факултет ликовних уметности у Београду, на одсеку вајарства. Последњи семестар мастер студија завршила је на Универзитету лепих уметности у Паризу, Француска (École nationale supérieure des beaux-arts de Paris) као стипендиста Владе Француске 2014-2015. Добитник је награде ,,Бета и Риста Вукановић”.
ЗА ЖИВОТ БЕЗ СТИДА
У временима у којима је закон подржавао тортуру као облик кажњавања, вршења дискриминације и прогона, настао је велики број предмета – справа за мучење.
Оне представљају јединствена остварења људског духа и сведоче о могућностима деградације и уништења људске јединке од стране другог људског бића (психолошки и физички) у име интереса појединца или организоване већине.
Маске срама, осмишљене током средњг века у Шкотској, коришћене су за мучење и понижавање особа осуђених због недоличног понашања. Ове справе, представљале су вид легитимног укидања способности говора у циљу елиминације злоупотребе од стране осуђеног. Конструкција маске онемогућавала је да се отварају уста, гута пљувачка, а гвоздена конструкција остављала је озбиљне повреде и трајне ожиљке на лицу и глави кажњеника. Поред бруталне функције ове су маске имале и прецизно разрађену форму и завидан естетски квалитет. Женске маске имале су наглашен језик и уши, као симбол за оговарање и прислушкивање. Мушке маске имале су изглед свињске главе или свињски нос.
Ускраћивање достојанства и самопоштовања јединки над којом се тортура спроводи, јавност оваквих процеса, наношење психичког и физичког бола јесу елементи садржани у сваком историјском примеру процедуре мучења. Од спаљивања вештица, инквизиције, логора смрти до снимака ликвидације војних заробљеника који су нажалост и данас присутни и свима нама доступни на интернету. Мучење је данас законом забрањено и представља кршење људских права. Ипак свакодневно је присутно, прикривено у форми различитих облика нечовечног понашања у свакодневном окружењу – мобинг, породично насиље, вршњачко насиље, медијски линч, уврштени су у речник сваке одрасле и не само одрасле особе данас.
Измештањем из реалног употребног контекста овај бизарни предмет у раду Андрее Драмићанин остварује одређену симболичку димензију.
Маске су приказане на провидним фолијама поступком хемијског сребрења (којим се прави огледало) и постављене тако да слободно лебде у простору. Транспарентност и увећање димензија неки су од начина којима уметница скреће пажњу на значајне компоненте тортуре – сведочење околине и одговорност свих учесника друштва у том процесу. Под којим околностима се брише граница између приљежног обављања дужности (дизајнирања и израде справа за мучење, пројектовања гасних комора, спровођења законом прописаних злочина нпр.) и уживљавања у улогу мучитеља? Исправног, оног који је на правој страни. На страни јачих, не нужно бројнијих доминатора.
Андреа нас поставља у благо нелагодну позицију, тенизија се остварује кроз интегрисаност сабласних приказа са простором којим се крећу посетиоци изложбе. Авети савести и страха монументални су и присутни. Подсећају да се мучење дешава увек пред нашим очима, да смо га свесни и да у њему учествујемо самим тим што знамо да постоји. И чини да се због тога постидимо.
Ксенија Маринковић
историчарка уметности