Луткарство (блок настава)

Милан Марковић,  Добро јутро, Господине Зеко! , режија:  Јелена Богавац, сценографија и костим: Јелена Стојановић

Милена Богавац,  Тесла - Бајка о електрицитету, режија: Јелена Богавац, сценографија и костим Јелена Стојановић

Недеља: 17:00-20:00

Аутор и водитељ: Јелена Стојановић, дипломирани сценограф, костимограф, самостални уметник. 

Трајање
: један семестар.

Статус предмета: необавезан.
Услов: плаћена котизација.
Број полазника: до петанест полазника у једној наставној групи. Настава се, у складу са бројем уписаних полазника/ца одвија у више група.

Општи циљ: Едукација из области примењених уметности и уметничких заната везаних за луткарство, превасходно традиционалне форме, али и модеран приступ овом начину уметничког изражавања.

Појединачни циљеви:

  • Фондација едукативне платформе из сегмента примењених уметности и заната због недостатка исте првенствено на нивоу града;
  • Приближавање и популаризација луткарског позоришта и заната;
  • Промоција и модернизација помало заборављене уметничке дисциплине на овим просторима;
  • Стварање иницијалних услова за каснију професионалну надградњу и потенцијални стручни кадар;
  • Приближавање и популаризовање сценских примењених уметности;
  • Стварање могућности за уметнички развој младих;
  • Успостављање сарадње на професионалном нивоу са домаћим и страним културним институцијама (позориштима, фестивалима...).

Циљна група:

Примарна циљна група Центра за ликовно образовање су адолесценти, који су за ову радионицу доња старосна граница, како због степена менталног креативног развоја, тако због практичних вештина и непримерености ангажовања млађе популације од поменуте на практичном делу радионице- реализацији лутака, односно због руковања непримереним, потенцијално опасним алатима и материјалима. У овом распону година се појединац најчешће свесно оријентише или опредељује за професионално бављење уметностима. Полазећи од ове претпоставке, долази се до закључка да се овим путем може доћи сукцесивно до десетина директних корисника, а такође и до бројних индиректних корисника, где се мисли и на нове полазнике будућих радионица, али и на установе културе попут позоришта, која би „подмладила и освежила“ професионални кадар.

Образложење:

Примењене уметности које су везане за сценско стваралаштво попут сценографије, костимографије и луткарства на нашим просторима постале су екслузивне за ширу јавност. Заправо, једини начин да се појединац уопште упозна са овим областима примењених уметности је на високошколским установама. Луткарство је нарочито постало заборављено и запостављено на локалном нивоу. Углавном се повезује са представама и позориштима оријентисаним деци.

Полазници луткарске радионице би кроз теоријску, а потом и практичну наставу, имали прилику да се упознају са историјатом луткарског позоришта и луткарским занатом- израдом лутака, а кроз ову конкретну тему и сценским примењеним уметностима генерално. У настави би учествовали различити професионални профили из референтних организација, група, професионалних позоришта.

И поред тога што само у Београду у три позоришта постоји репертоар који подразумева и луткарске представе, јако мали број професионалаца, који су углавном пред крај радног века, ради на реализацији представа са луткама. Тај број није ни приближно довољан да би подмирио потребе београдских позоришта, у којима је помало запостављен овај жанр. Адекватан едукативни програм не само да би обезбедио да се избегне практично изумирање једног уметничког заната, већ би највероватније анимирао млађе генерације аутора да се окушају у креирању и оваквих ликовно-позоришних садржаја.

Активности:

Током тромесечне радионице (дванаест трочасовних термина), полазници би били упућени поред основа луткарског заната, у процес продукције једне позоришне представе: после теоријског увода, приступило би се изради идејних решења за лутке по задатом предлошку – одабраном тексту, а потом и реализацији лутака уз помоћ стручних сарадника.

План активности подразумева три фазе:

  • Припремне активности:

    • Формирање наставничког кадра;
    • Обезбеђивање неопходних услова за практични део наставе;
    • Обезбеђивање неопходних средстава за практични део наставе;
    • Повезивање са позориштима који би се укључили у едукативни процес;
    • Повезивање са ауторима који би учествовали у завршној фази на конкретном пројекту.
  • Главне активности – настава:

    • Теоријска настава;
    • Практична настава;
    • Посете позоришним радионицама;
    • Практичан рад на реализацији позоришног пројекта:
    • Израда лутака за позоришну представу.
    • Презентација представе.

Очекивани резултати:

  • Реализација идејних решења;
  • Иницирање реализације позоришних пројеката на основу делатности током радиоонице;
  • Наставак радионица у сарадњи са иностраним земљама- партнерима, попут Чешке или Кине, које имају дугу традицију у овој области.

Планирани утицај на циљне групе:

  • Развијање интересовања за ликовне примењене и сценске уметности код млађе популације;
  • Упознавање шире циљне групе са луткарским занатом и позориштем;
  • Развијање ликовне и културне свести и размишљања ван искључиво прагматичних оквира;
  • Ближе упознавање са уметничким професијама које се не ослањају само на основне ликовне технике;

Краткорочни и дугорочни ефекти:

  • Ширење и унапређивање едукације у уметничким областима;
  • Подстицање нових активности у едукативном смислу.
  • Подстицање коришћења луткарства као израза у професионалним установама која се обраћају и другим циљним групама осим деце.

 

Јелена Стојановић